Slovenské cesty 2006

Názov článku možno nie je celkom presný, veď priamo na slovenských cestách sa tento rok okrem pretekov veteránov v Novom Meste nad Váhom nekonali žiadne iné preteky. Budem sa však venovať slovenským jazdcom, ktorí ešte držia tento šport ako tak nad vodou. Potešujúcou správou môže byť, že niektorých jazdcov minulosti sme mohli vidieť na dráhe opäť a o rok s najväčšou pravdepodobnosťou pribudnú aj noví.

 

Čo sa týka slovenského šampionátu, tak tu môže byť (vďaka dostatočnému počtu štartujúcich) vyhlásený majster len v triede 125 Sportproduction. Michal Puškár samozrejme obhájil svoj titul, druhý skončil čoraz viac zrýchľujúci Michal Mišák a tretí Tomáš Svitok, ktorý doplácal na technické problémy svojej Aprilie, do ktorej sa však už neoplatilo investovať, keďže Tomáš štartoval aj v triede šesťstoviek, ktorá má preňho predsa len väčšiu budúcnosť. Michal Puškár tento rok obhajoval titul alpsko-jadranského šampióna a aj keď sa v polovici sezóny zdalo, že s tým nebude mať problém, v závere začal mať problémy s vyladením nových dielov svojej Aprilie a navyše do hry vstúpila “talianska politika”, z ktorej samozrejme vyťažil Altomonte. Puškár bol nezmyselne diskvalifikovaný v Moste, naopak diskvalifikácii sa nejakým “nadprirodzeným” spôsobom vyhla celá talianska ekipa štartujúca s nepovolenými riadiacimi jednotkami a z titulu v medzinárodnom šampionáte sa nakoniec radoval Altomonte.

 

V triede 125 GP štartoval len 15-ročný Tomáš Krajčí. Zo začiatku sezóny sa musel do formy dostávať po zlomenine nohy, ktorú si privodil pri testoch v Cartagene. Ku konci sezóny sa už rozjazdil do pekných výkonov a v seriáli UEM Alpe Adria skončil celkovo šiesty.

 

V 250-kach jazdil s českou licenciou Pavol Skovajsa, ktorý však štartoval len v dvoch pretekoch a to behom jediného víkendu v júlovom Brne.

 

Ako som už spomínal, tento rok do triedy šesťstoviek vstúpil Tomáš Svitok (v auguste mal 16 rokov) a aj keď to mala byť len jeho skúšobná sezóna, dokázal zajazdiť niekoľko skvelých pretekov. V českej voľnej do 600 sa (bez nároku na body) dvakrát postavil na stupne víťazov (3. a 2. miesto v Brne) a výborne si počínal aj v posledných pretekoch Alpe Adrie v Brne, keď po desiatich minútach kvalifikácie figuroval v prvej päťke a aj keď už ďalej nepokračoval, získaný čas mu stačil na 7. štartovú pozíciu. V samotných pretekoch potom po skvelom súboji vybojoval 10. miesto. Tomáš je veľký talent, no o jeho budúcnosti budú (tak ako to už v tomto športe býva) rozhodovať financie… Na uplynulú sezónu bude chcieť čo najskôr zabudnúť Vladimír Ruža štartujúci s českou licenciou v českých Superstockoch 600. Vlani bojoval o titul, no tento rok skončil “až” šiesty. V prvých pretekoch zdemoloval po páde svoju starú Suzuki a vyzeralo to na predčasný koniec sezóny. Pomocnú ruku mu však podala skvelá partia ľudí z brnianskeho tímu IV Racing a Vlado sa ocitol v sedle úplne novej Suzuki. Problémom však koniec nebol, zbytok sezóny strávili jazdec aj tím hľadaním, kde sa strácajú “koníky”, ktorých by v motore podľa správnosti malo byť viac. Vlada v pretekoch uvidíme aj v budúcej sezóne, pretože ako sám vraví, bude chcieť dokázať, že príčiny jeho slabých výsledkov neboli v jeho rukách a že on sám zo svojej rýchlosti nič nestratil.

 

Niekoľko Slovákov štartovalo aj v maďarskej Dunlop trofeji, dalo by sa povedať v obdobe českej voľnej. Za zmienku stojí niekoľko pekných výkonov debutanta Jaroslava Kocúra, no vo veľmi dobrom svetle sa uviedol navrátilec Igor Marinica. Tento bývalý 4-násobný majster SR sa vrátil do pretekov po dvojročnej prestávke a v triede Superstock 1000 podal niekoľko skvelých výkonov nielen v spomínanej maďarskej trofeji. Objavil sa aj v alpsko-jadranských Stockoch na Hungaroringu a v Brne, pričom na maďarskom okruhu by mu jeho miesto stačilo na druhú priečku v hodnotení M ČR, kde by sa v budúcom roku mohol objaviť. V záverečnom Brne sa bez nároku na body predstavil aj v českej voľnej, ked obsadil tretie miesto za Bittnerom a celkovým víťazom Javůrkom. Do českých Superstockov smeruje Slovák Róbert Sháněl, ktorý si doposiaľ svoje schopnosti skúšal len v rámci agentúrnych pretekov. O rok v pretekoch uvidíme Radoslava Gerháta, ktorý v uplynulej sezóne nestihol pripraviť svoju novú šesťstovku, ktorú však už teraz testuje na Hungaroringu.

 

Radosť slovenským fanúšikom spôsobil najmä návrat 19-ročného Jaroslava Černého na pretekárske okruhy. Kvôli nedostatku financií stál Jaro takmer celé dva roky bez práce, no akonáhle dostal ponuku nahradiť v slovenskom tíme Maco Racing vo vytrvalostných MS zraneného Častku, využil ju, stal sa najrýchlejším jazdcom tímu a veľký rešpekt si získal aj v zahraničí. Samotný Macov tím si však veľa radosti neužil, po banálnych poruchách prišiel o množstvo bodov a umiestnení v prvej desiatke, získal dva body, umiestnenie na stupni víťazov vo svojej kategórii a najsvetlejšou chvíľou boli iste preteky v Nemecku, kde sa tím s Rakúšanom Hinterreiterom až do poruchy objavoval dokonca na piatom mieste.